ویژگی رزومه شغلی مناسب

ویژگی‌های یک رزومه شغلی حرفه ای

فهرست

رزومه چیست؟

برگه ای متشکل از اطلاعات کامل فردی، شغلی و مهارت‌های فرد جویای کار که باید تمامی اطلاعات خلاصه وار، شفاف و دقیق نوشته شود. در واقع این سند گویای توانمندی‌های و سوابق شما در گذشته است. بنابراین باید بر اساس واقعیت و به دور از اغراق نوشته شود. نوشتن رزومه شغلی به شما در پیدا کردن شغل مورد نظرتان کمک کرده و با خواندن موارد موجود در رزومه کافرما با استناد به توانایی‌هایتان تصمیم می‌گیرد که برای کار مورد نظر مناسب هستید یا خیر. در ادامه با مهمترین مفاد رزومه کاری آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

به منظور جلوگیری از فشار عصبی در محیط کار این مقاله را مطالعه نمایید.

انواع مدل‌های رزومه شغلی

انواع اصلی رزومه شغلی

به‌طورکلی مدل رزومه شغلی داریم:
  • رزومه زمانی (Chronological):

متداول ترین رزومه شغلی، رزومه زمانی است. در این برگه، سوابق شغلی بر اساس زمان بندی تنظیم شده و عموما آخرین سابقه شغلی لحاظ می‌شود. این رزومه دارای جزئیات زیاد بوده و برای افرادی که سوابق شغلی متعددی دارند مناسب است.

  • رزومه عملکردی (Functional):

شغل‌های حساسی مانند مدیریت نیاز به رزومه عملکردی داشته و فرد جویای کار باید تمام تمرکز خود را معطوف به مهارت‌های فردی و سوابق کار در این حوزه بکند.

  • رزومه ترکیبی (Functional):

اطلاعات دو رزومه زمانی و عملکردی تشکیل رزومه ترکیبی را می‌دهد. در واقع رزومه ترکیبی یک نوع رزومه شغلی تکمیل و کامل می‌باشد.

  • رزومه هدفمند (Targeted):

زمانی که کاربر رزومه را در جهت موقعیت مورد نظر و با هدف مشخص بنویسد به آن رزومه هدفمند می‌گویند. این رزومه می‌تواند ترکیبی، زمانی یا عملکردی نوشته شود.

بخش‌های اصلی رزومه شغلی خوب

مهم ترین بخش‌های یک رزومه شغلی خوب

برای رسیدن به شغل مورد علاقه و برای اینکه کارفرما مجاب شود تا شما را به عنوان کارمند استخدام کند باید با تجربیات، تحصیلات و مهارت‌های شما به طور کامل آشنایی پیدا کند. برای نوشتن رزومه شغلی مناسب باید مطابق موارد زیر بخش‌های مربوطه را تکمیل نمایید. در نظر داشته باشید هر بخشی که کامل تر و بهتر نوشته شود می‌تواند یک گام شما را از رقبا جلوتر ببرد.

اطلاعات شخصی

درج اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، سن و تاریخ دقیق تولد، وضعیت تاهل و داشتن کارت پایان خدمت و معافی برای آقایان در بخش اطلاعات شخصی رزومه کاری بسیار حائز اهمیت است که باید درست و صحیح نوشته شود.

سوابق تحصیلی و معدل

لازم به ذکر است تمامی اطلاعات سوابق تحصیلی دوران دبیرستان و دانشگاهی اعم از آخرین مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، نام دانشگاه و معدل از جمله مواردی است که بدون توجه به شغل مورد نظر باید نوشته شود. این بخش از مهمترین بندهای رزومه شغلی محسوب می‌شود که کارفرمایان توجه ویژه ای به آن دارند. در برخی موارد به همراه داشتن کپی سوابق تحصیلی نیز الزامی می‌باشد.

مهارت زبان خارجی

در صورتی که به زبان خارجی(انگلیسی یا هر زبان دیگری) تسلط دارید حتما این مسئله را قید نمایید. در این بخش مهارت خود را در زمینه مکالمه، خواندن و یا نوشتن زبان مورد نظر عنوان کنید. داشتن مدرک زبان و مسلط بودن به آن مخصوصا زبان انگلیسی به دلیل ارتباط راحت تر با سایر کشورها امتیازی مثبت در استخدام در شرکت‌ها و ادارات محسوب می‌شود. نیاز به داشتن ارتباطات بین المللی یکی از لزومات شغل‌هایی نظیر صادرات، واردات و مدیریت می‌باشد.

میزان آشنایی با کامپیوتر

به دلیل پیشرفت هوش مصنوعی و استفاده کمتر از نیروی انسانی، توانایی کار کردن با کامپیوتر یکی از موارد مهم در مصاحبه کاری محسوب می‌شود. از این رو در صورتی که توانایی کار کردن با نرم افزاهای خاص مانند فتوشاپ، اکسل و سایر موارد را دارید حتما در بخش مربوطه در رزومه شغلی قید نمایید.

سابقه شغلی

این بخش از مهمترین بخش‌های رزومه شغلی است که باید به طور واضح نوشته شود. اطلاعاتی از قبیل نوع شغل و سمت مربوطه، نام شرکت، مدت زمان کار کردن در آن شرکت و دلایل ترک کار در این قسمت باید گنجانده شود. در صورت نداشتن تجربه کاری این بخش را خالی گذاشته و تمرکز خود را روی سایر بخش‌ها از جمله مهارت‌های فردی بگذارید.

سایر علاقه مندی‌ها

بهتر است در صورت سپری کردن دوره‌های آموزشی مانند کار کردن با ابزار خاص و کسب مدرک زبان در قسمت علاقه مندی‌های رزومه کاری این مسئله را عنوان کنید. همچنین علاقه به کارهای گروهی و جمعی و یا علاقه به کار کردن در شیفت اضافه نیز می‌تواند در این قسمت نوشته شود.

درماتیت شغلی چیست و چگونه درمان می‌شود؟؟

نکات تکمیلی برای نوشتن رزومه شغلی

نکات ویژه رزومه نویسی شغلی

برای نوشتن یک رزومه شغلی مناسب علاوه بر موارد بالا باید به جزئیات نوشتار مانند قالب رزومه، فونت مناسب، ساده نویسی و نداشتن غلط املایی توجه کرد.
 
  • انتخاب قالب مناسب: قالب رزومه باید بر اساس شغل مورد تقاضا انتخاب شود.
  • مختصر و مفید نویسی: هنگام نوشتن رزومه کاری باید تا جای ممکن مطالب را خلاصه کرد و از طولانی کردن نوشته خودداری کنید. طوری که کمتر از یک دقیقه خواندن رزومه بیشتر طول نکشد. همچنین رزومه شغلی بیان کننده سوابق شغلی، تحصیلی و کاری در چند سطر با رنگ بندی و عنوان بندی مناسب باشد.
  • اطلاعات مرتبط با شغل مورد تقاضا: سعی کنید مدارک و اطلاعات درج شده در رزومه مرتبط با نیاز کارفرما باشد.
  • روان نویسی: برای درک بهتر رزومه شغلی از به کار بردن کلمات سنگین خودداری کرده و ساده و روان بنویسید. هیچگاه در رزومه کاری از جدول و نمودار استفاده نکنید. حد اعتدال را در استفاده از رنگ‌ها نیز رعایت کنید. هرچه متن رزومه ساده تر باشد کارفرما ارتباط بهتری با رزومه شما برقرار می‌کند.
  • سایز و فونت مناسب: استفاده از فونت استاندارد و ساده یکی دیگر از ویژگی‌های بارز رزومه شغلی مناسب است. بهترین سایز برای رزومه نویسی سایز ۱۰ تا ۱۲ و بهترین فونت arial برای رزومه انگلیسی و B-nazanin برای رزومه فارسی است.
  • اطلاعات به روز تماس و محل زندگی: در رزومه کاری تمامی تماس‌ها باید در دسترس بوده و از دادن خط خاموش خودداری نمایید. 
  • نداشتن غلط املایی: حتما پیش از کپی گرفتن از رزومه متن نوشته شده را چند بار بخوانید تا غلط املایی نداشته باشد.
  • آپدیت بودن رزومه شغلی: در نظر داشته باشید رزومه باید بر اساس موقعیت شغلی مورد نظر نوشته شود. در صورت تغییر تماس، محل زندگی و یا موارد دیگر نسبت به به روز رسانی رزومه شغلی اقدام نمایید.

سوالات رایج

۱.آدرس امین طب جهت انجام معاینات بدو استخدام؟

شهرک صنعتی طرق، بین میدان کارآفرین و کارآفرین ۲، جنب فلزتراشی چمنی، پلاک ۱۲۰

۲.ساعت کاری امین طب بهترین مرکز طب کار مشهد؟

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳

پنج شنبه از ساعت ۸ تا ۱۲

۳.شماره‌های تماس امین طب؟

۰۵۱۳۳۹۳۲۱۳۴

۰۹۰۴۵۸۹۸۸۸۴

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *