مقدمه
حوادث ناشی از کار چیست و چگونه بروز میکند؟
اهمیت رجوع به مراکز طب کار و انجام معاینات و آزمایشات چیست؟
چگونه میتوانیم تا حد زیادی در برابر خطر حوادث ناشی از محیط کار ایمن شویم؟
در این مقاله قصد داریم به به بررسی حوادث ناشی از کار، مفاهیم ایمنی و حادثه خطرناک و تکلیف کارفرما و کارگران میپردازیم.
درباره حوادث ناشی از کار و قانون تامین اجتماعی
حوادث و مشکلات در محیط کار همیشه ممکن است گریبان کارگران را بگیرد.
بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات شدید و ناگوار، لازم است کارفرمای محترم محیط کار را از جهات مختلف برای کارکنان ایمن نماید.
با توجه به قانون ۶۰ تامین اجتماعی ممکن است در حین انجام وظیفه در محل کار مشکلات و حوادثی برای کارگر که دارای بیمه است پیش آید.
لازم به ذکر است چنانچه فرد بیمه نباشد، تمام هزینههای مربوط به درمان وی بر عهده کارفرماست و بابت اهمال کاری از ایشان دلیل قانع کننده میخواهند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر توصیه میشود از مطلب طب کار و قانون تامین اجتماعی دیدن فرمایید.
مقایسه آمار حوادث شغلی در ایران و جهان
با توجه به گزارشهای اخیر متاسفانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سالیانه در جهان بر اثر حوادث ناشی از کار و محیط شغلی فوت میکنند.
در ایران این آمار ناگوار به حدود ۱۰ هزار نفر در سال میرسد.
به همین دلیل است که مسئله مراقبت از کارکنان و ایمن کردن محیط شغلی از دغدغههای اصلی وزارت کار میباشد.
تعریف حوادث ناشی از کار
حوادثی که در مشاغل مختلف حین انجام کار برای افراد در محیط کار به وجود میآید و آسیبهای خطرناک به دنبال دارد، حوادث ناشی از کار محسوب میشوند.
ممکن است برایتان سوال پیش آید که حوادث ناشی از حین انجام وظیفه شامل چه مواردی میشود؟
- زمانی که فرد دارای پوشش بیمه در محیط کار یا شرکتهای وابسته مشغول کار است.
- هنگامی که به دستور کارفرما فرد برای انجام کار از محل کار خارج شود.
- زمانهای معمول رفت و برگشت به محل و کار و منزل.
- اوقات رجوع به کلینیک و درمانگاه برای بررسی بیماریهای شغلی.
- هنگام حادثه و کمک به دیگر افراد دارای بیمه.
در مقاله طب کار و ماده ۸۵ قانون کار میتوانید از دلایل اصلی رجوع به مراکز طب کار با خبر شوید.
در زمان وقوع حادثه وظیفه اصلی کارفرما چیست؟
متناسب با ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی وظیفه اصلی کارفرما این است که پیش از بروز مشکلات ناگوار، کارمندان را بیمه و محیط کار را نیز ایمن کند.
همچنین در هنگام بروز حادثه ناشی از کار اقدامات لازم برای جلوگیری از شدت گرفتن حوادث انجام دهند.
هزینههای ناشی از حوادث بر عهده سازمان تامین اجتماعی است مشروط بر اینکه افراد بیمه باشند و طی ۳ روز کاری حادثه را اطلاع دهند.
علت حوادث ناشی از کار چیست؟
عوامل و دلایلی وجود دارد که باعث میشود حوادث ناشی از کار با شدت و سرعت بیشتری بروز پیدا کنند.
از جمله مهمترین علل بروز حوادث و مشکلات ناشی از کار عبارتند از:
_ برگزار نکردن دورههای آموزشی مربوط به انجام دقیق کار
_ عدم وجود وسایل و ابزارآلات ایمن و کارآمد در محیط کار
_ باز کردن محافظ و پوشش برخی دستگاهها هنگام تعمیر و قرار ندادن مجدد آنها
_ بی توجهی برخی کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی
_ اعتماد به نفس بیش از حد برخی کارگران و عدم انجام نکات و قوانین مراقبتی
_ مشکلات روحی و روانی کارگران و حواسپرتی آنها
_ عدم نظم دقیق وسایل و ابزار کار
_ شوخیهای بیجا میان کارکنان و انجام حرکات نامناسب در محیط کار
اقدامات لازم در صورت وقوع حادثه ناشی از کار
به طور کلی هنگام بروز حوادث سرزنش خود و دیگران بابت اهمال کاری فایدهای ندارد.
اتفاق پیش آمده و حال باید کارفرما بتواند خونسردی خود و سایر کارکنان را حفظ کند و به موارد زیر توجه داشته باشد.
ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در مورد حوادث کار
کارفرمایان وظیفه دارند هنگام بروز حادثه هر کاری را برای جلوگیری از تشدید شرایط انجام دهند.
همچنین باید تا سه روز شرح کامل حادثه را به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی ارائه کنند.
سازمان اقدام به بررسی صحت ماجرا و بازدید از محیط شغلی مینماید و در صورت درست بودن همه چیز، هزینه خسارتهای وارد را میپردازد.
استناد بند ماده ۹۶ قانون کار
سازمان کل بازرسی محیطهای شغلی در چنین شرایطی با گزارشهای ارسالی از طرف تامین اجتماعی، اقدام به تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به حادثه میکند.
حمایت های تامین اجتماعی در مورد حوادث ناشی از کار
درباره این موضوع در طول متن صحبت کردیم.
در صورتیکه از کار افتادگی و آسیب فردی که تحت پوشش بیمه است، ناشی از کار باشد و یا به دلیل بیماری مرتبط با کار به وجود آید، بدون لحاظ کردن مدت پرداخت بیمه، هزینههای درمانی و مستمری وی پرداخت میگردد.
در کارکنانی که به دلیل حادثه ناشی از کار دچار آسیب میشوند و قرار آنها با کارفرما پایان مییابد، کارفرما باید دو ماه حقوق و پاداش فرد را به او بدهد.
نحوه درخواست بررسی حوادث ناشی از کار
در ابتدا فرد دچار آسیب یا اولیای دم برای طرح و بیان شکایت خود به مراکز قضایی مراجعه میکنند.
سپس شکایت افراد توسط مقامات قضایی و انتظامی مورد بررسی قرار میگیرد.
پس از آن فرد حادثه دیده یا اولیای دم برای تشکیل پرونده و انجام کارهای لازم مانند رجوع به پزشکی قانونی در کلانتری حضور مییابند.
در ادامه پس از طی کردن مراحل لازم، فرد آسیب دیده به سازمان کار استان یا شهرستان خود مراجعه میکند و پرونده خود را در اختیار مراجع قرار میدهد.
مرحله آخر با انجام بررسیهای نهایی توسط سازمان کار و صدور رای پایان مییابد.
برای اینکه بتوانید پاسخ سوالات خودتان را در زمینه ماده مخدر متادون و اطلاعات مربوط به تست اعتیاد استخدامی به دست آورید از مطلب موجود در سایت دیدن فرمایید.
نحوه محاسبه دیه در مورد حوادث ناشی از کار
به طور کلی میزان دقیق دیه با توجه به نظر قاضی و پزشکی قانونی قابل تعیین است.
مبلغ دیه به صورت سالیانه توسط قوه قضاییه انجام میشود.
همچنین دیه کامل انسان در ماههای حرام و غیر حرام متفاوت میباشد.
دیه انسان کامل در ماههای حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماههای غیر حرام ۹۰۰ میلیون تومان برآورد میشود.
هزینه های کار فرما در صورت مقصر بودن در حادثه
مطابق با قانون ۶۶ تامین اجتماعی کارفرما در صورت داشتن قصور، باید به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری و یا دیه نقص عضو هزینههای لازم را پرداخت نماید.
همچنین طبق مواد ۱۷۱ و ۱۷۶ قانون کار و رعایت نکردن قوانین لازم توسط کارفرما مجازات اعمال میشود.
خدمات درمانی کارگری که دچار حادثه حین انجام کار شده است
لازم به ذکر است که این بخش از خدمات شامل ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی میباشد.
کارکنان تحت پوشش بیمه و افراد خانواده آنها در صورت آسیب دیدن و ابتلا به بیماری ناشی از حادثه کار میتوانند از خدمات پزشکی استفاده کنند.
خدمات درمانی شامل معاینه سرپایی، بیمارستانی، تجویز و تحویل دارو و انجام آزمایشات لازم میشود.
چنانچه تمایل دارید از هزینههای مراجعه به مراکز طب کار اطلاع یابید مطلب هزینه طب کار ۱۴۰۲ را از دست ندهید.
راهکارهای پیشگیری از حوادث ناشی از کار
جمله معروف “پیشگیری بهتر از درمان است” را همگی شنیدهایم.
روشهایی وجود دارد که به کمک آنها میتوانید تا حد زیادی از بروز مشکلات و حوادث ناشی از کار جلوگیری کنید.
در نتیجه سلامت کارکنان و ایمنی محیط شغلی به بهترین نحو تضمین میگردد.
برخی از راههای موثر کاهش حوادث و مشکلات ناشی از کار به شرح زیر است:
- بیمه کردن افراد
- تامین قطعات و تجهیزات مدرن و با ایمنی بالا
- آموزش چگونگی کارکرد صحیح با دستگاههای موجود در محیط شغلی
- یادآوری نکات بهداشتی و ایمنی
- آموزش دادن اقدامات هنگام وقوع حادثه
- بهرهمندی از کارگران و کارکنان توانمند و ماهر
معرفی امین طب بهترین مرکز طب کار در مشهد
امین طب بهترین مرکز طب کار در مشهد با چندین سال تجربه موفق در زمینه آزمایشات و معاینات طب کار به افراد، سازمانها و ارگانها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی آماده ارائه بهترین خدمات است.
به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انجام معاینات و آزمایشات کافیست با کارشناسان امین طب تماس بگیرید.
نتیجه گیری
با تشکر که تا پایان مطلب حوادث ناشی از طب کار با ما همراه بودید.
چه کارفرما هستید چه کارمند، توصیه میکنیم با رعایت نکات و راهکاری لازم در برابر بروز مشکلات و حوادث خود را بیمه کنید.
سوالات متداول
بله – در نظر داشته باشید که به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال مجاز نیست و در صورت بروز حادثه کارفرما باید پاسخگو باشد.
در این صورت کارفرما موطف به پرداخت تمام هزینههای وی از جمله هزینه پزشکی، نقص عضو، فوت و حتی هزینه کفن و دفن را بپردازد.
لازم به ذکر است هزینه معاینات و آزمایشات بدو استخدام بر عهده خود فرد است.
در صورت استخدام هزینه معاینات و آزمایشات دورهای کارکنان توسط کافرما پرداخت میشود.